Pengenalan
Perpaduan sememangnya telah menjadi
teras utama dalam hala tuju negara menuju kecemerlangan bermula sejak negara
mencapai kemerdekaan. Kerajaan telah memperkenalkan konsep1Malaysia bertujuan
menyemarakkan semula semangat perpaduan dan persaudaraan dalam kalangan rakyat di
negara ini. Sekolah merupakan antara institusi penting bagi merealisasikan
hasrat ini.
Bil
|
Idea/Isi
|
Huraian
|
1
|
A. Kepentingan
perpaduan
Menjadi sebuah negara merdeka
|
- Pelbagai ranjau dan duri yang telah dilalui oleh
generasi
terdahulu untuk menuntut kemerdekaan. - Hasil perpaduan masyarakat ketika itu yang berganding
bahu menuntut
kemerdekaan telah membuka mata pihak
Inggeris supaya
memberikan kemerdekaan kepada
Tanah Melayu.
- Perpaduan yang telah wujud kini adalah warisan daripada
nenek moyang yang harus dikekalkan agar
masyarakat
kini dapat hidup harmonis tanpa campur
tangan anasir
luar.
|
2.
|
Mewujudkan
semangat kekitaan dalam masyarakat
|
- Menggalakkan
semangat kekitaan dan menghapuskan
sikap mementingkan diri sendiri.
- Semangat ini akan mengelakkan berlaku permusuhan
antara kaum.
- Akibatnya, wujudlah keharmonian antara kaum dan
mengurangkan isu perkauman.
|
3.
|
Membangunkan
ekonomi negara
|
- Menarik minat
pelancong asing untuk mengenali
dengan lebih dekat lagi budaya masyarakat
Malaysia
yang berbeza kaum dan agama tetapi dapat
hidup dengan
harmonis di bawah satu bumbung.
- Perpaduan antara kaum berjaya melahirkan suasana yang
harmonis.
- Menarik minat
pelabur asing dan menggalakkan
perkembangan industri pelancongan di
negara ini.
- Kedua-dua
kegiatan ini dapat menyediakan peluang
pekerjaan dan seterusnya mengembangkan
ekonomi
negara.
|
4.
|
Merealisasikan wawasan negara.
|
- Perpaduan dapat
mengekalkan keharmonian dan
kedamaian rakyat di Malaysia.
- Kedamaian dan kesejahteraan dapat mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham antara satu sama lain. - Justeru, cabaran pertama dalam merealisasikan Wawasan
2020 dapat diatasi.
|
5.
|
B. Cara-cara
memupuk perpaduan di sekolah
Memantapkan
pelaksanaan Dasar Pelajaran Kebangsaan
|
- Keseragaman
sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan,
pakaian seragam, sistem latihan guru dan
bahasa
pengantar.
- Penggunaan
Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar
utama dalam sistem pendidikan kebangsaan,
telah
mewujudkan generasi daripada pelbagai
etnik yang lebih
memahami antara satu sama lain dan
mengelakkan
prasangka kaum.
|
6.
|
Aktiviti sekolah sebagai medium perpaduan
|
- Setiap subjek yang diajar di sekolah harus
menitikberatkan aspek-aspek pendidikan yang
harmonis.
- Pendedahan kepada nilai-nilai yang sama seperti
perasaan kasih sayang, hormat
menghormati, saling
bantu membantu,
berbudi bahasa, cintakan keamanan,
bencikan
kekejaman, jujur, bertanggungjawab dan
sebagainya.
- Aktiviti kokurikulum dan khidmat masyarakat yang
disertai oleh kumpulan etnik membolehkan
pelajar
berinteraksi dan melaksanakan aktiviti-aktiviti
bersama.
|
7.
|
Pendemokrasian pendidikan
|
- Memastikan agar semua kaum dapat menikmati
kemudahan yang
sama dalam pendidikan sama ada
mereka bersekolah
di bandar atau di luar bandar /antara
Sekolah Kebangsaan
atau Sekolah Jenis Kebangsaan.
- Pelajar-pelajar berhak untuk bersekolah di mana-mana
sekolah di negara
kita.
- Dengan ini sekolah dapat memupuk proses integrasi
antara etnik.
|
8.
|
Pelaksanaan Sekolah Wawasan
|
- Sekolah yang
berkonsepkan belajar bersama-sama dalam
satu kawasan yang sama tanpa mengira kaum
dan
agama.
- Membolehkan pelajar-pelajar yang berlainan etnik menggunakan pelbagai kemudahan secara bersama. - Matlamat penubuhan sekolah ini adalah untuk mewujudkan perpaduan atau integrasi antara murid yang
berlainan etnik dan agama.
- Melahirkan sifat toleransi, persefahaman yang tinggi dan
menggalakkan interaksi yang maksimum
antara semua
pelajar melalui perkongsian kemudahan
sekolah dan
pelaksanaan aktiviti.
|
9.
|
Pelaksanaan sekolah satu aliran
|
- Sistem yang menggunakan satu bahasa pengantar sahaja
di sekolah.
- Tidak akan
menghapuskan bahasa ibunda kaum-kaum
lain (dijadikan mata pelajaran elektif).
- Boleh bergaul secara meluas dan memahami budaya
kaum-kaum lain.
- Semangat perkauman akan dapat dihapuskan. - Pergaulan antara pelbagai etnik menjadikan mereka lebih
bertoleransi
antara satu sama lain.
|
Kesimpulan.
Kita seharusnya mempertahankan nilai-nilai perpaduan yang diasaskan sebelum ini. Pendidikan merupakan medium terpenting bagi mewujudkan perpaduan antara etnik. Kegagalan sekolah dalam proses integrasi akan menyebabkan kegagalan integrasi dalam pendidikan di negara ini.
Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Soalan 2
Pengangkutan awam dapat menyediakan pelbagai kemudahan kepada pengguna. Namun, masyarakat kita kurang berminat untuk menggunakan perkhidmatan ini.
Huraikan.
Skema Pemarkahan
Pendahuluan :
Pengangkutan awam merujuk pada kenderaan perkhidmatan awam, yang digunakan untuk mengangkut penumpang, dan dibayar sejumlah wang tertentu sebagai perkhidmatan untuk sesuatu perjalanan. Kemudahan pengangkutan awam ini sangat baik tetapi kebanyakan masyarakat kita kurang berminat untuk menggunakannya.
Bil
|
Idea
|
Huraian
|
1.
|
A:
Kebaikan
Menjimatkan kos / perbelanjaan
|
- Harga
tambang yang berpatutan, membolehkan
pengguna pergi ke mana-mana destinasi
dengan mudah.
- Tidak
perlu membelanjakan wang untuk membeli bahan
api / minyak, yang harganya semakin
meningkat.
- Tidak
perlu membayar tol dan bil parkir untuk bergerak
dari satu tempat ke satu tempat.
|
2.
|
Mengurangkan
masalah kesesakan lalu lintas
|
- Perkhidmatan
pengangkutan awam akan mengurangkan
bilangan kenderaan persendirian
terutamanya di bandar-
bandar besar seperti Kuala Lumpur.
- Apabila
masyarakat menggunakan pengangkutan awam
dalam urusan seharian, mereka dapat
mengurangkan
jumlah kenderaan di jalan raya.
- Hal ini
menyebabkan pergerakan trafik lebih lancar,
terutama di bandar-bandar besar.
|
3.
|
Mengurangkan kadar kemalangan
|
- Pengurangan kenderaan di jalan raya, mengurangkan
risiko kemalangan
terutamanya semasa musim perayaan
dan pada waktu puncak.
- Penggunaan pengangkutan awam, seperti bas, kereta
api, LRT atau
monorel, dapat meminimakan kes
kemalangan di
jalan raya.
|
4.
|
Mewujudkan
interaksi sosial
|
- Masyarakat
pelbagai kaum akan menaiki pengangkutan
awam ke pelbagai destinasi.
- Interaksi
sosial, secara tidak langsung akan berlaku
sepanjang
perjalanan itu.
- Penggunaan
pengangkutan awam yang berterusan oleh
masyarakat majmuk di negara kita, sudah
tentu dapat
mengeratkan silaturahim.
|
5.
|
B. Punca
Mutu perkhidmatan
yang tidak memuaskan
|
- Sesetengah
pemandu pengangkutan awam tidak
mematuhi
jadual perjalanan menyebabkan pengguna
sukar untuk merancang dan menjangka tempoh
perjalanan yang bakal dihadapi oleh mereka.
- Hal ini
menyebabkan mereka tidak mahu menanggung
risiko untuk sampai lewat ke tempat kerja
atau ke mana-
mana destinasi.
- Bilangan
penumpang yang terlalu ramai, menimbulkan
kesesakan dalam bas dan monorel,
menyebabkan
penumpang tidak selesa.
- Kekerapan
jadual perjalanan bas yang terlalu lama, tiada
kemudahan penyaman udara atau rosak,
kusyen yang
rosak, menyebabkan pengguna tidak selesa
dan enggan
menggunakan perkhidmatan awam.
|
6.
|
Sistem
aliran pengangkutan awam tidak bersepadu
|
- Rangkaian
pengangkutan awam di negara kita terdiri
daripada pengangkutan bas, teksi, Sistem
Transit Tren
Ringan (LRT) dan monorel
- Penumpang
terpaksa bergerak ke stesyen yang lain untuk
meneruskan perjalanan.
- Hal ini
menyukarkan penumpang terutamanya warga tua
dan orang kelainan upaya (OKU).
|
7.
|
Risiko menjadi
mangsa jenayah
|
- Sikap
sesetengah penumpang lelaki dan segelintir
pemandu bas atau teksi yang tidak sopan,
dan
keterlaluan, sehingga melakukan pelbagai
jenis jenayah
seksual, menyebabkan golongan wanita takut
atau
trauma untuk menggunakan pengangkutan awam.
- Wujud
aktiviti ’seluk saku’ dalam kalangan penumpang.
|
8.
|
Sikap negatif
masyarakat
|
- Sesetengah
masyarakat menganggap mereka yang
menggunakan
perkhidmatan ini berstatus rendah, tidak
berkemampuan atau miskin.
- Hal ini
menyebabkan mereka malu untuk menggunakan
pengangkutan awam.
|
Kesimpulan
Penggunaan perkhidmatan pengangkutan awam menyumbang banyak manfaat. Oleh itu, masyarakat digalakkan mengguna pengangkutan awam.
Pilihan Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Bahagian B
Soalan 3Air banjir mengandungi bahan toksik, najis haiwan dan manusia yang mewujudkan pelbagai penyakit berjangkit. Jelaskan bagaimana air banjir menjadi punca penyakit berjangkit tersebut dan langkah yang perlu diambil untuk mengawalnya.
Skema pemarkahan
Pengenalan
Kejadian banjir yang seringkali
melanda negara banyak mengundang pelbagai masalah dan risiko kepada penduduk
setempat. Masalah kekurangan bekalan air bersih dan makanan merupakan satu isu
penting pada musim banjir dan manusia terdedah kepada pelbagai penyakit
berjangkit.Pengenalan
Bil
|
Idea/Isi
|
Huraian
|
1.
|
A : Punca
Sumber air yang
tercemar
|
- Apabila
banjir, air akan menenggelami seluruh muka bumi
termasuklah tempat peliharaan haiwan dan kumbahan. - Air banjir yang dicemari dengan pelbagai kotoran
membawa bermacam-macam kuman air
terutamanya
virus dan bakteria yang boleh disebarkan
melalui air,
makanan dan pembawa penyakit.
- Semasa banjir, penyakit berjangkit bawaan virus dan bakteria ini terus meningkat kerana masalah kebersihan seperti kekurangan kemudahan tempat membuang air,
kebersihan diri dan makanan. Contohnya:
Penyakit
Diarrhoeal
(cirit-birit), Demam Kepialu, Taun (Kolera)
dan Hepatitis A dan E.
|
2.
|
Urin spesies
haiwan,
cth : tikus
|
- Banjir boleh
memberikan kesan kepada ekologi
sesetengah spesies dan mengubah cara pemindahan asal penyakit. - Peningkatan hujan serta banjir di kawasan tertentu, akan meningkatkan jumlah komuniti tikus. - Leptrospirosis merupakan satu jenis penyakit disebabkan oleh haiwan yang mempunyai bakteria patogen yang dipindahkan melalui urin binatang kepada manusia. - Urin ini boleh memasuki badan manusia melalui kulit atau
air minuman yang tercemar.
- Patogen akan
memasuki sistem peredaran darah dan
mengganggu fungsi
buah pinggang dan urin manusia.
Contohnya:
Hantavirus (HPS), Leptrospirosis
|
3.
|
Peningkatan kelembapan tanah
|
- Air banjir menyebabkan tahap kelembapan tanah
meningkat.
- Tanah yang
dicemari oleh banjir meningkatkan
penghasilan telur-telur cacing.
- Cacing parasit dan telur-telurnya amat mudah memasuki
badan manusia dengan menembusi kulit dan seterusnya menyerang darah dan hati. - Pemindahan penyakit daripada cacing kepada manusia dianggap lengkap kitarannya apabila cacing tersebut menyerang air kencing dan najis manusia serta terus berjangkit kepada individu lain melalui telur cacing yang terdapat dalam air kencing dan najis di kalangan individu yang telah dijangkiti. Contohnya: Schistosomiasis |
4.
|
Air banjir yang bertakung
|
- Selepas kejadian banjir, banyak kawasan yang rendah
ditakungi air.
- Kawasan yang bertakung merupakan kawasan yang sesuai untuk pembiakan nyamuk tiruk yang menyebabkan demam Malaria. - Malaria merupakan penyakit parasit yang dipindahkan
melalui gigitan
nyamuk betina ke dalam aliran darah dari
seorang manusia
ke manusia lain.
|
4.
|
B : Langkah
Penjagaan kebersihan semasa banjir
|
- Membasuh tangan dengan sabun dan air yang bersih
sebelum menyediakan makanan dan sebelum makan, selepas ke tandas, selepas membuat aktiviti pembersihan dan selepas menyentuh barang-barang yang dicemari oleh air banjir . - Menggunakan air bersih dan terawat bagi aktiviti harian. |
5.
|
Persediaan
makanan yang bersih dan selamat
|
- Makan makanan
yang bersih dan selamat sahaja.
- Masak makanan hingga sempurna dan simpan di dalam
bekas yang bersih dan bertutup.
- Makan sebaik sahaja makanan siap dimasak dan jangan menyimpan makanan yang telah dimasak lebih dari 4 jam. - Elakkan daripada memakan makanan mentah yang tidak dibasuh atau terendam dalam air banjir. |
6.
|
Menggunakan air
yang bersih dan dirawat
|
- Masak air
hingga mencapai takat didih (dibiarkan
mendidih 2 hingga 3 minit).
- Gunakan klorin untuk merawat air (mengikut sukatan yang
ditetapkan).
|
7.
|
Rawatan awal
|
- Mengenal
pasti punca dan gejala jangkitan kuman supaya
boleh mendapatkan rawatan awal
serta mengelakkan
penyebaran kuman
kepada orang lain.
- Mendapatkan rawatan segera, jika terdapat tanda-tanda awal. |
Kesimpulan
Kejadian banjir merupakan suatu bencana alam yang banyak meninggalkan impak negatif kepada penduduk di kawasan yang terlibat. Kejadian banjir sebenarnya banyak mengundang risiko penyakit berjangkit yang boleh berpunca daripada pelbagai sumber seperti virus, bakteria, nyamuk, cacing dan tikus. Bagi menghindari diri daripada penyakit berjangkit ini, aspek kebersihan perlu dititikberatkan dalam setiap tindakan seharian terutamanya pada musim banjir.
Pilihan Jawapan : Mana-mana 2 + 2
Nota :
1. Pelajar mesti menulis “air banjir” sekurang-kurangnya sekali dalam isi yang ditulis.
2. Jika tiada “air banjir” di mana-mana - menyeleweng ( 01 markah )
Soalan 4
Tabiat pemakanan yang tidak seimbang
menyebabkan pengambilan makanan suplemen sangat penting. Namun begitu,
pengambilannya tanpa rujukan pakar kesihatan, mungkin memberi risiko kepada
kesihatan badan. Bincangkan. Skema pemarkahan
Pendahuluan
Pengambilan makanan suplemen semakin popular dewasa ini. Walau bagaimanapun pengambilannya tanpa rujukan pakar boleh memberi impak negatif.
Bil
|
Idea / Isi
|
Huraian
|
1.
|
A : Kepentingan
Untuk memulihkan / merawat penyakit
|
- Pesakit barah memerlukan makanan yang mempunyai
fiber tinggi.
- Badan pesakit goiter kurang berupaya untuk menyerap
khasiat makanan
laut. Jadi makanan suplemen yang kaya
dengan iodin
penting.
- Penyakit hipertensi juga boleh dikawal dengan cepat
apabila mengambil
makanan suplemen seperti Ling Zhi.
- Penghidap Beri-Beri,
digalakkan untuk mengambil
suplemen vitamin B.
|
2.
|
Mengekalkan
kesihatan
|
- Kesibukan
bekerja / kesuntukan masa, menyebabkan
individu tiada masa untuk menyediakan
makanan
seimbang mengakibatkan kekurangan zat
makanan .
- Kita
memerlukan pelbagai jenis nutrien seperti vitamin,
serat dan mineral, untuk mengekalkan
kesihatan.
- Oleh itu,
makanan suplemen diperlukan sebagai
pelengkap kepada pemakanan harian.
- Membantu merawat kulit yang bermasalah seperti kulit
kering, berkedut (penggunaan krim atau pil).
- Mengurangkan
kolestrol dalam darah dan melangsingkan
badan atau menambahkan berat badan, dengan
mengambil pil
atau susu formula.
|
3.
|
Menjamin
tumbesaran normal dalam kalangan kanak-kanak
|
- Kanak-kanak
kurang selera makan wajar mengambil
makanan suplemen untuk menjamin tumbesaran
mereka
secara normal.
- Pengambilan
multivitamin dan susu tepung formula,
menjamin tumbesaran sel-sel otak
kanak-kanak dan
meningkatkan kecerdasan otak .
- Pengambilan
kalsium yang mencukupi dapat membina
tulang yang kuat dan mengelakkan
osteoporosis serta
kadar kehilangan jisim tulang.
- Kanak-kanak
yang tidak gemar makan sayur-sayuran
juga, dapat menampung kekurangan serat,
untuk
memudahkan proses
penghadaman, dengan mengambil
makanan suplemen
seperti spirulina sama ada dalam
bentuk tablet
atau cecair.
|
4.
|
Meningkatkan imunisasi
|
- Pengambilan makanan suplemen seperti vitamin C,
vitamin B6,dan
vitamin B2, dapat meningkatkan lagi
antibodi,
daripada selesema atau jangkitan penyakit lain.
- Makanan suplemen seperti fiber dan spirulina, dapat
membersihkan sisa
dan toksid, dengan mewujudkan
bakteria sihat
dalam kolon.
- Dengan ini daya tahan penyakit seseorang akan
meningkat.
|
5.
|
B : Kesan sampingan
Keracunan
|
- Makanan suplemen yang mengandungi garam mineral
berlebihan boleh menyebabkan
keracunan seperti cirit-
birit, sakit
kepala dan muntah.
- Makanan suplemen yang dikatakan menyingkirkan
toksid, menyebabkan pertambahan sisa toksid dan
berbahaya kepada kesihatan.
- Pengambilan makanan suplemen yang tidak mengikut
dos, seperti mengambil pil pelangsing yang
berlebihan,
menyebabkan pengguna mengalami
muntah-muntah,
akibat kandungan bahan kimia yang
berlebihan.
|
6.
|
Kerosakan organ
|
- Pengambilan
melebihi dos yang disyorkan, boleh
menyebabkan kerosakan pada sistem saraf
dan organ.
Contohnya,
pengambilan ubat penenang yang
berlebihan,
mendatangkan kesan buruk pada sistem
saraf otak.
- Makanan
suplemen seperti kalsium, vitamin C dan zat
besi, yang berlebihan, akan memberi kesan
biarpun
dalam jangka masa pendek. Menyebabkan
penyakit
batu karang dan kerosakan hati.
|
7.
|
Alahan
|
- Pengambilan pil-pil vitamin atau krim kulit yang tidak
sesuai dengan
pengguna, boleh menyebabkan kulit
kemerah-merahan, ruam, kulit mengelupas,
bintik-bintik
merah dan kegatalan.
|
8.
|
Risiko kepada kanak-kanak
|
- Pengambilan
makanan suplemen secara berlebihan,
seperti multivitamin, tanpa mengikut dos
menyebabkan
tumbesaran kanak-kanak juga akan terjejas.
- Dos vitamin
yang tinggi (melebihi RDA), dianggap
sebagai ubat, bukannya suplemen.
- Makanan
suplemen yang mengandungi EPA, cth: omega
yang tinggi, meningkatkan tahap kecairan
darah,
menyebabkan pendarahan sukar dihentikan.
- Makanan
suplemen ini juga menyebabkan lebihan
nutrien, mengakibatkan masalah
obesiti.
- Makanan
suplemen yang tidak sesuai dengan umur, akan
menyebabkan sakit kepala yang melampau dan
muntah-muntah.
|
9.
|
Risiko kepada ibu yang mengandung
|
- Pengambilan makanan suplemen yang tidak sesuai,
seperti
vitamin dan susu tepung formula, boleh
memudaratkan kesihatan ibu dan janin.
- Kandungan
melamin dalam susu, menjejaskan
perkembangan janin, pembentukan otak dan
fizikal janin
menyebabkan kecacatan.
|
Kesimpulan
Makanan suplemen penting untuk melengkapkan gizi makanan kita seharian. Namun begitu, dapatkan nasihat daripada dietetik untuk mengelakkan berlakunya kesan sampingan akibat pengambilan makanan ini.
Pilihan Jawapan :
Mana-mana 2 + 2
Tiada ulasan:
Catat Ulasan